الثلاثاء، 7 أكتوبر، 2008

ثلاث رسائل في الجنس 11

Image hosted by servimg.com
كلمتين في الجون

تغيرات المراهقة –2

يبقى التغيرات الجنسية أثناء فترة المراهقة تؤدي إلى بحث المراهق عن موضوع جنسي. فقضيب الذكر إللي ف المرحلة دية بينتصب حيبقى هدفه الرئيسي الولوج عبر فتحة الأنثى. وعموما الاستعدادات للحصول على موضوع كانت من أيام مص الطفل لثدي أمه حيث ارتبط موضوع الطفل الطفل الجنسي في هذا الوقت بتناول الغذاء وبعد فطامه نامت حكاية الموضوع الجنسي شوية (مرحلة الكمون الطفلي) ثم عاودت الظهور أثناء المراهقة.
الأطفال بيحبوا الناس إللي بتعطف عليهم وبتساعدهم وأبرزهم الأب والأم طبعا. الأم مثلا بتقعد تدلع طفلها وتهشتكه وكده وتهزه فيحبها. فرويد بيقولك ده بقى بيعمل إشباع جنسي عند الطفل عشان قلنا إن الرياسة الجنسية عنده ف العمر ده هيا للمناطق الشبقية.
إذن التدليل الزائد عند فرويد للطفل بيؤدي إلى النضج الجنسي المبكر. وبيفسد الطفل وبيجعله لازم يعيش ف المستقبل بنفس مقدار الحب إللي شافه من والديه ف مرحلة الطفولة. أما إذا مات أحد والديه وقام الآخر بتربيته ودلله كثيرا غالبا بيختار الطفل موضوعه الجنسي لما يكبر من نفس جنس مربيه!.
المراهق الذكر بيعيش خيالات جنسية ف بداية مرحلة المراهقة ويحب والدته لكن تحريم الاتصال الجنسي بالمحارم (الإعلاء أو الكف الجنسي) بيمنعه من ذلك لما يشعر به من خزي وخوف واشمئزاز. والأنثى المراهقة حتميل لأبيها برضه ونفس القصة ف حكاية تحريم الاتصال الجنسي. بعد كده بيبتدي المراهق يبحث عن شخص يجد فيه موضوعه الجنسي. ويبدأ يرغب بالانفصال عن والديه. وإللي يفشل ف كده حياته بتدمر وبيتنيه طول عمره مرتبط بوالديه عاطفيا وجنسيا فميقدرش يتجوز ولو اتجوز جوازه بيفشل.
ساعات بقى يحب الشاب امرأة ناضجة وأتاريه لا شعوريا شايف فيها نموذج لأمه. أو تحب البنت راجل كبير ومعاه فلوس أو أستاذها وأتاري ده حبها اللا شعوري لأبيها.
فرويد أيام كلامنا عن المثلية الجنسية استنتج استعداد كل شخص للمثلية بعد ثبوت الثنائية الجنسية سيكولوجيا وبيولوجيا عند كل إنسان. ولاحظ إن المراهقين بيكوّنوا صداقات عاطفية مع كتير من بني جنسهم وهما مبهورين بيهم. فلو كان في منع للاختلاط مبالغ فيه الاستعدادية للمثلية الجنسية حتتضاعف احتمالات تحققها. ولذلك المثلية الجنسية منتشرة كتير أوي ف المجتمعات الفنية والأرستقراطية حيث يقوم المربون والخدم بتربية الأولاد. وف المجتمعات المتخلفة الرجعية حيث المبالغة في منع الاختلاط بين الجنسين. عموما المراهق لما حيلاقي قدامه جنس مقابل حينجذب ليه.
وف النهاية عمنا فرويد بيقول إن النتيجة غير المرضية إللي بنصل إليها بعد أبحاثنا ف اضطرابات الحياة الجنسية سببها إننا منعرفش غير معلومات قليلة جدا عن العمليات البيولوجية التي تكون أساس النشاط الجنسي بحيث لا نستطيع تكوين نظرية ملائمة تمكننا من فهم الحالات الجنسية السوية والمرضية. تمت السلسلة.

أحمد منتصر
في
جمادى الآخرة 1429

هناك 16 تعليقًا:

غير معرف يقول...

انا نفسي انيك اختي علشلن كسها ذى العسل

أحمد منتصر يقول...

قشطة عليك

بسمه يقول...

يا جماعه والله انا بموت فى الجنس لانه احسن حاجه

بسمه يقول...

ايه مفيش ولا بيعرفو هنا

بسمه يقول...

مفيش حد جامد هنا

بسمه يقول...

الظاهر ان ماعدش فى ولاد يعرفو يمارسو الجنس

غير معرف يقول...

اناكمان بحب جنس ونفسي ف ولد انام علية بس ف مشكلة انا بحب العب ف نفسي كتير اوى ؤبيحصلى شعور غريب نفسي حد يمسكنى من صدرى وبلبل بتاعى ويدينى شعور بس واد جامد ف بس محدش يدخل صباعة عشان بيوجع اااااااااااااااااة

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف يقول...

حرام عليكم الكلام دة انتم مش عارفين انكم هتحاسبوا بنصحكم وبنصح نفسى قبلكمتبعدوا عن المواقع السيئة ويارب نقنتغلب عدر لى شيطاننا

غير معرف يقول...

لا اله الا الله اية يا فاشل اللى بتعشق العلمانية العلمانية دى سبب انحطاطك وانحطاط امثالك

غير معرف يقول...

ياجماعه موضوع الجنس دا للمتزوجين وحرام بقي اللي انتوا فيه دا

غير معرف يقول...

عيب

love egypt يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة انا مقرتيش الموضع اصلا شكلو موضوع سافل من الردود الى شفته بس عوز افكركم بشئ قال الله تعالى(( ما يلفظ من قول الالديه رقيب عتيد))
وقال رسول الله (ان العبد ليتكلم بلكلمة من رضوان الله لا يلقى لها بال ترفعه درجات وانا العبد ليتكلم بلكلمة لا يلقى لها بال تلقى به فىة جهنم سبعين خريفة ) او كما قال صلى الله عليه وسلم

غير معرف يقول...

حرام كدا

محمد يقول...

ماشى انا موافق

غير معرف يقول...

نفسى انيك اى حد