الخميس، 25 سبتمبر، 2008

ثلاث رسائل في الجنس 9

Image hosted by servimg.com
كلمتين في الجون

الجنس عند الأطفال -4

عمنا سيجموند فرويد بيقولك إن كل الناس عندها استعداد للانحراف الجنسي!. لكن السدود العقلية إللي بتعمل الخزي والاشمئزاز والأخلاق ضد الإفراط الجنسي بتمنعنا من كده. وكذلك الأطفال مهيئين علطول للانحراف الجنسي لأن معندهومش سدود عقلية أو بتكون لسه ف طور التكوين. خصوصا إذا تم إغواؤهم جنسيا.
وإن كانت الغريزة الجنسية عند الأطفال تخضع أساسا لسيطرة المناطق الشبقية زي النشاط المخاطي للفم والمنطقة الاستية. لكن ساعات بتقوم باتخاذ الأشخاص كموضوعات جنسية وهنا تظهر غرائز النظر إلى الآخرين. وعرض العورة عليهم. والقسوة على الزملاء أو الجنس المقابل. حيث إن الأطفال إللي بيقسوا على الحيوانات والزملاء يشك فرويد في وجود نشاط جنسي شديد ومبكر صادر عن المناطق الشبقية لديهم.
فرويد بيقول إن من أبحاث الأطفال الجنسية بتقودهم غريزة المعرفة إلى السؤال: من أين أتى الأطفال؟. ولو شاف الطفل راشدين زي الأب والأم بيمارسوا الجنس حيفتكر إن الراجل بيعذب الست. والخبرة دية لو متغيرتش بتقلب عند الطفل لما بيكبر بسلوك سادي جنسي. لكن عموما كل أبحاث الطفل الجنسية بتفشل في التوصل لنظرية صحيحة حيث يغيب عنه عنصران: مني الرجل. وفتحة الأنثى الجنسية.
طيب ما مصادر السلوك الجنسي الطفلي عند فرويد؟:
أولا: استعادة لإشباع حدث من قبل ارتبط بعمليات بدنية أخرى (زي الأكلان الشهواني إللي بيؤثر في الطفل فيخليه يمص إبهامه متذكرًا الاستثارة الجنسية لما كان بيمص ثدي أمه لحفظ الذات).
ثانيا: تنبيه المناطق الشبقية تنبيها سطحيا مناسبا ( زي المنطقة الاستية).
ثالثا: تعبير لغرائز معينة (زي حب النظر وغريزة القسوة).
بعد كده بيقول فرويد إن حساسية شديدة بتحصل للإنسان لما بياخد حمام سخن أو يعمل مساج أو يركب حاجة بتهتز زي المراجيح (حركة سلبية) أو وسائل المواصلات بتعمله الحساسية دية لذة جنسية. وكذلك الحركة الإيجابية ولا يخفى على أحد إن من أساليب تصريف نشاط الغريزة الجنسية ف المناهج التربوية الحديثة ممارسة الرياضة بانتظام. وكذلك أيام الامتحانات الخوف والقلق والتوتر الحاجات دية بتثير الغريزة الجنسية سعيا إلى إثبات الذات والرجولة. وكذلك عند المذاكرة عند تركيز الانتباه في شيء محدد.

أحمد منتصر
في
جمادى الآخرة 1429

هناك تعليقان (2):

ADAM يقول...

السلام عليكم

انت يا عم فكك شوية من الجنس


كل سنة وانت طيب

عيد سعيد


ليك عندي باقة


عمك


آدم

أحمد منتصر يقول...

وعليكم السلام

حبيب قلبي

وإنت طيب يا معلم وعيد سعيد

وخلاص مش باقي إلا حلقة واحدة

ومستني الباقة ياض وأنا جاي مصر يوم السبت

حبيبك مونتي هع هع