الاثنين، 7 يوليو، 2008

قرب كمان شريط تامر الجديد

Image hosted by servimg.com
Image hosted by servimg.com
شريط عمنا تامر حسني الجديد حلو أوي وتامر وصل فيه لمرحلة نضج مبكرة. الشريط كله حلو. ناخد كده أغنية أغنية ونقول رأينا فيها:
1) متوصينيش: الكلمات واللحن بتوع تامر هاديين وعاملين حالة فنية تحفة. المفروض الأغنية مش حزين لكن اللحن والجو الهادي وطول الأغنية عاملين حالة كده لوحدها نقدر نسميها حالة متوصينيش. الحتة إللي ف نهاية الأغنية تامر غناها حلو أوي وختمها بآهاته المتميزة: (يا حبيبي يا إللي..خطفت قلبي..أنا قلبي قاللي..ملوش غير هواك). أغنية للتاريخ.
2) دايب: أغنية خفيفة. كلماتها حلوة. جيدة.
3) بكلمة نتصالح: الدخلة بالجيتار تحفة. اللحن بقى خفيف ولذيذ وتقدر ترقص بسهولة على (روحنا ورجعنا..للي كان بينا..إيه حيبعدنا..وبعد كل ده إيه). أغنية جيدة.
4) قرب كمان: دخلة الجيتار جامدة برضه. اللحن بقى جديد وفيه مد ف الصوت كتير مع فكرة الكلمات وكده عملوا حالة جامدة جدا. لما سمعتها ف المعمورة ع البحر كانت لذيذة جدا.
5) اسكتي: عاملة زي اعتذري ف الشريط إللي فات. أقل أغاني الشريط مستوى.
6) افتكرلي: جيدة.
7) يا تاعبني: أول ما سمعتها فكرتني ببهون عليكي أيام فيلم عمر وسلمى. يمكن الموسيقى متشابهة. جيدة.
8) قلبي إللي حبك: جيدة.
9) قسمة ونصيب: جميلة جدا (ويا ريت إللي يشوفها يسألها عاملة إيه..ويا ريت يطمن خوفها مش حقول كان بينا إيه) الموسيقى تحفة وعاملة جو جامد جدا.
10) بعيد عن عيني: جامدة جدا عاملة حالة زي متوصينيش كده. الختمة بتاعة الأغنية تامر غناها حلو أوي. واللحن عموما فيه وقفات تحفة.
11) هيا دي: أغنية الصيف من قبل ما يخلص. الكلمات بنت كلب فاجرة. كل حاجة ف الأغنية تحفة الموسيقى واللحن لكن الكلمات هيا أحسن حاجة ف الأغنية (أنا عارف إن الملايكة يا حبيبتي مبتتشافش طب إزاي أنا شايفك..وأحلى حاجة ف حبي ليكي إنه اتاخد قفش..آه عشان مبخافش معقولة أنا شايفك).
12) أيام زمان: شريط طويل وجامد والله. الأغنية دية الدخلة بتاعتها جامدة جدا. الكلمات والفكرة جداد ويحسب لتامر إنه غناها.
13) روح قلبي: أغنية خفيفة وحلوة أوي. (طب خلي الدنيا تضايقك يوم وشوف أنا حعمل إيه ف الدنيا..علشانك أنا أتحدى الكون ولا أشوف دموعك لو ثانية).
14) أصعب إحساس: برضه جامدة بتعبر عن المصري البسيط. (وعشان أنا عادي وأبويا كان عادي يبقى حلال فينا الظلم والعذاب).
إذن الشريط جامد جدا ومتهيألي الصيف ده مفيش شريط حييجي بنفس المستوى أو حتى مقارب للمستوى ده. تمام يا تامر. قريب بقى أبقى أشوف الفيلم وأتكلم عنه.

هناك تعليقان (2):

ســـــــمــــكة يقول...

بالنسبالي تامر شخصية لا يمكن ان تطاق شكلا ومضمونا وكلو ولو كان ليه كام اغنية حلوة فدة لازم اصلو مجرد مغني وألبومو الصراحة ميسواش كل دة وتمثيلو طبعا....لا تعليق

يعني من الاخر خسارة يتكتب فيه بوست اصلا
ومساء الفل :)

أحمد منتصر يقول...

هههههههههه والله هو شخصية أي كلام

بس فعلا أغانيه وتمثيله حلو

وأنا كنت نايم لما رميتي التماسي يا ستي بس صباح الخير بقى :)