الخميس، 12 يونيو، 2008

قريبا على صفحات المدونة

قريبا على صفحات المدونة

يوتوبيا: حينما يلامس الخيال الحقيقة
مقالة عن رواية يوتوبيا الصادرة مؤخرا عن دار ميريت لأحمد خالد توفيق. مقالة مطوّلة.

3 رسائل في الجنس لفرويد
عرض وتقديم لأشهر كتب فرويد على الإطلاق والتي ضمنها أجرأ الآراء العلمية في الجنس. سلسلة مقالات مبسطة.

قفص اسمه أنا
انطباعاتي ونقدي وتقريظي لرواية جارتي الطنطاوية الأديبة الواعدة رباب كساب. مقالة مطولة.

السياج السلفي حول العقل
مقالة ضمن عمود (سحر الكلمة) ترد على تعامل السلفيين مع الغير من الناحية الفكرية.

100 مقالة كلمتين في الجون
احتفالية صغيرة بمناسبة مرور سنة على كتابة عمودي الأحب وكتابة 100 مقالة من هذا العمود.

الليبرالية باختصار
مقالة مبسطة قصيرة عن الليبرالية تعريفها ومضمونها.

أحمد منتصر: أنا شاب عادي
حوار أحاور نفسي فيه!.

حياة إنسان ضائع
عندما نزل الرئيس
عملان أدبيان.

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

السلام عليكم والله واحشني يااحمد ازيك -عملت ايه في الامتحانات -اتمني لك التوفيق انا جيت اسلم عليك واقول لك اني مش ناسيك يااخي -اتمني في يوم انزل فيه الي شوارع مصر فاجد رواية راقيه للكاتب احمد منتصر تحكي عن تجارب اهل طنطا في الحياة والامل -لك كل التحية يامشاغب -المشتاق لله

رباب كساب يقول...

أحمد

إزيك ؟

الأول فين حزب الجبهة في طنطا عنوانه إيه

طبعا أنا يشرفني التواجد رغم إني لا أحب الانتماء إلى أية تيارات سياسية ولكن إن اقتصر الأمر على الأدب فلا مانع

المهم يا ريت تكون مواعيدها كويسة كفاية عليا ندوة اتحاد الكتاب اللي بمشي كل مرة وأسيبها شغالة عشان المواصلات

مرسيه لاهتمامك

خالص ودي