الأربعاء، 9 أبريل، 2008

رحلة إسكندرية أبريل 2008

Image hosted by servimg.com
ياه سلام بالرغم من كل المشاكل إلا إن الرحلة كانت أسطورة بجد. ف يوم واحد عملت كووووووووول إللي بتحلم بيه. السفر للإسكندرية. البحر والهواء المنعش. تغيير الجو. التعرف إلى بنات جديدة. الرجوع للبيت بعد منتصف الليل بتعب لذيذ...
اليوم ده كان جامد :)...
رحلة إسكندرية أبريل 2008

في البدء: الواد مصطفى عبدو قال إنه حيطلع رحلة وكده وأنا ضيّعت كالعادة وقلت: كلام!. لأني لا أثق في كلام الناس. لكن المرادي كنت حاسس إن في رحلة وكده يعني. المهم قلتله أنا مفلس مش حقدر آجي. أنا طول الشهر مفلس أساسا. المهم شندي كتر خيره قاللي: أدفعلك؟. يعني حرقة دم هع هع!. قلتله تمام ادفعلي وأرجعهوملك يوم عشرين منه. وبالفعل دفعلي ورحت لأمي بخفيّ حُنين. أنا طالع إسكندرية يا حاجة وعايز فلوس. فلوس كتير وياقوت وزمرد ومرجان لووووول. قالتلي تطلع رحلة إزاي وإنت ساقط؟.
لكن الحمد لله خدت عشرين جنيه مصروف لليوم من الوالد واعتقدت إنهم كافيين وأتاريني كنت مخطىء نياهاهاهاااااه. كمان الوالد خصمهم من مصروف الشهر السبعينيّ إللي بعد سداد فلوس شندي حيبقى عشرينيّ هع هع. المهم..حضرت الساندوتشات (وتعريبها هو شطائر بالمناسبة) ومخدتش الشنطة الـ L&M بتاعة الرحلات بتاعتي. متسألش!. ولبست السويتر البني والقميص الأبيض الكاروهات الجميل والبنطلون الكراش حركات على رأي رانيا.
وآدي صورة ليا ليلة الرحلة حيث الغم والهم في طنطا
Image hosted by servimg.com
نمت الساعة اتنين ونص بالليل. صحيت 6ونص على أوتار الحاجة الصوتية. أتاريني راحت عليا نومة بخيبتي. لكن الحمد لله صحيت وأخدت دش. وبعدين طلعت جهزت بسرعة ونزلت. لقيت حمود وأبو السيد مستنيني مع ناس من أفراد الرحلة حبيبي ومعرفش إيه وانطلقنا من شارع محب حيث الأتوبيس.
مونتي
Image hosted by servimg.com
حمود
Image hosted by servimg.com
أبو السيد
Image hosted by servimg.com
ف الأتوبيس: كانوا جايبين طبلة قعدنا نطبل ونغني. ومفيش بنات رقصت. وصلنا إسكندرية قبل الظهر واتفقنا نطلع المنتزه الأول. وقفنا ف نص السكة نسأل ع الطريق وقعدنا نتصوّر شوية.
مونتي
Image hosted by servimg.com
Image hosted by servimg.com
أبو السيد وحمود
Image hosted by servimg.com
ف المنتزه: وصلنا قبل الظهر برضه. تذكرة الدخول للمنتزه ارتفعت. وكذلك تذكرة دخول الشط جوه. المهم الليلة كانت بخمستاشر جنيه (يا حلاوة!). دفعتهم لصاصا من أسَفٍ. واستلفت من شلبي خمساية...
مية شاطىء المنتزه نضيفة جدا وصافية بعكس المية المعتادة ف شواطئنا. المية السودة يعععععع. والرملة برضه نضيفة وحلوة. شرب السيجارة المارلبورو وإنت مجعص كده ع البحر تحفة بكل المقاييس. أخدت نضارة واحدة ألبسها لأن الشمس كانت قوية جدا بعد الضهر. وقعدت أسمع (ليلي نهاري) و(وحشتيني) و(somebodys).
Image hosted by servimg.com
قعدنا هناك لحد لما شبعنا واتكلمنا ولعبنا لعبة الصراحة. ومعرفش مين فتح موضوع الارتباط ما بين الجنسين البنات قعدت تقول كلام متقيد بالقيود الاجتماعية وفي واد غبي قال كلام غبي لإنه ذكوري متعصب. أنا طبعا مشتركتش لأني مبشاركش ف المواضيع الجادة إلا لما يطلب رأيي. ده غير إني رأيي أساسا كتبته باستفاضة نوعية ف سلسلة من كلمتين ف الجون اسمها (فن التزبيط في مصر) حتشتم فيها أنا عارف. أنا أستاهل ضرب الجزمة أساسا عشان بقول رأيي ف البلد دية!.
الوالد كلمني والوالدة. قالتلي أكلت؟ قلتلها بصوت عالي وكله سمع: مجوّعني يا ماما هع هع!. وقبل ما نمشي من المنتزه اتفسحنا ع الكوبري هناك واتصوّرنا.
شلبي
Image hosted by servimg.com
أبو السيد وشلبي
Image hosted by servimg.com
المنظر إللي كان قدامي وأنا مجعص
Image hosted by servimg.com
شلبي وحمود وأبو السيد
Image hosted by servimg.com
مونتي
Image hosted by servimg.com
نفس المكان بس فاجرة مع حمود
Image hosted by servimg.com
أبو السيد وحمود
Image hosted by servimg.com
حمود هيص صور ف المكان ده
Image hosted by servimg.com
Image hosted by servimg.com
Image hosted by servimg.com
Image hosted by servimg.com
شلبي
Image hosted by servimg.com
البحر هناك تحفة
Image hosted by servimg.com
شلبي
Image hosted by servimg.com
Image hosted by servimg.com
يا مونتي يا جامد
Image hosted by servimg.com
Image hosted by servimg.com
سكسي أبو السيد
Image hosted by servimg.com
الصورة الوحيدة لمصطفى عبدو
Image hosted by servimg.com
حمود يعود
Image hosted by servimg.com
شلبي
Image hosted by servimg.com
مونتي وأبو السيد
Image hosted by servimg.com
شلبي الوحيد
Image hosted by servimg.com
العبد لله يغني بحبك كل يوم أكتر مع صوت سيد
موج هائج
ف سان ستيفانو: الموبايل يلفظ أنفاسه الأخيرة البطارية خلاص حتخلص. بعد كده حبقى أجيب بطارية احتياطية ف الرحلات. صوّرت سان ستيفانو طبعا أول ما وصلنا المغربية. أكلنا أنا وشندي وأبو السيد من مطعم اسمه (أبو عوض) جنب المول لصق. أنا جيبت ساندوتش جمبري وأبو السيد طلب شيش طاووق. وشندي طلب وجبة فول وطعمية.
وبعديها جيبت بيبس ماكس ما عني بفضل الدايت أكتر لكن مكنش فيه. مع السيجارة المارلبورو مزااااااااج. بعد كده دخلنا المول لفينا. حمود كان أكل جوه حاجة بخمسة وعشرين جنيه الله يسهلوووو. أنا وأبو السيد سيبنا حمود وشندي عشان كل ما يشوفوا موزتين جوه يمشوا وراهم. لقينا أنا وأبو السيد تلات بنات معانا ف الرحلة بيلفوا لفينا معاهم. المول كان صهد. بينما بالخارج ع الكورنيش صواريخ هوا ساقع!. المول كان لذيذ جدا وشفت ناس نضيفة من إللي أحب أبقى ف محيطهم لأن الليبرالية مذهب ترفيهي أساسه حرية الفرد بالدرجة الأولى. يا جامد يا مونتي ف أول مرة أدخل سان ستيفانو أتمشى كمان مع بنات فيه. نجم من يومك يا بني!.
سان ستيفانو يا معلمي
Image hosted by servimg.com
مونتي
Image hosted by servimg.com
أبو السيد ونظرة شاردة
Image hosted by servimg.com
ف القلعة: روحناها بالليل كانت منوّرة وهادية. إسكندرية أساسا كانت فاضية عشان مش الخميس وعشان مش الموسم. في ناس بتحبها فاضية بس اللمة حلوة برضه. قعدنا نلف شوية وبعدين ركبنا الأتوبيس بتاعنا وطلعنا على جرين بلازا.

ف جرين بلازا: قاعدين إحنا نلف ع المولات ومش بنشتري حاجة. لكن أحلى وقفة مول ف رأيي كانت ف سان ستيفانو ف آخر دور إللي فيه السينما وتبص منه على تحت. أنا لازم آجي الحتت دية ف الصيف. الموبايل كانت بطاريته فضيت خلاص معرفناش نتصوّر.
بقول لواحد أنا أول مرة آجي جرين بلازا وسان ستيفانو. قاللي إنت عمرك ما طلعت رحلات؟. هع هع يا عم أنا كنت سلفي وما أدراك ما السلفية؟.
لفينا شوية وبعدين ركبنا الأتوبيس وروّحنا ع الساعة اتناشر ونص بالليل كده. علمتُ إن في رحلة تبع مصطفى عبدو برضه سافاري الفيوم بستين جنيه بالمصاريف حتبقى مية جنيه. ف شهر يونيو حبقى أستعد ليها من دلوقتي ماديا إن شاء الله. وكمان بفكر آخد كورس ف الكلية عشان أنجح ممكن آخده ف سنتر السلام إللي صاصا عبدو بيدّي فيه..ممكن.

انتهت الرحلة وهيا ف رأيي أحلى رحلة طلعتها ف حياتي لحد دلوقتي. الجروب جميل. الأماكن إللي زرناها تحفة. الجو كان جميل وهادي. اكتشفت حاجة ف نفسي عايزه شوية تزبيط بس وأنطلق بعديها..تمام.

أحمد منتصر
في
ربيع الثاني 1429

هناك 5 تعليقات:

Ahmed يقول...

يا رايق يا عم "منتصر" ..
الإسكندرية دي أنا بروحها كل أسبوعين مرة وبعيش فيها الحياة دي كل مرة ..

بغيظك ؟! أه بصراحة .. بتسأل ليه ؟

طبعًا بغيظك ..

يلا سي يوو ليتر ..

sa'7so'7te يقول...

يا سلام على الناس الرايقه
ناس تطلع رحله و تتصور

و احنا مش لاحقين ناخد نفسنا فى الكليه الزفت دى

انا بحقد عليييييييييييك

عموما احنا كمان اتصورنا كام صورة جامدين و احنا بيتقبض علينا..ابقى تعالى شوفهم على البلوج..مستنيينك

break يقول...

انا شامة ريحة حريقة
انا متغاااااااااااااااظة
بقالنا شهر نفسنا نطلع رحلة
و اسكندرية كمان

لا بجد رحلة سعيدة
وانا تهت من كتر الصور

ســـــــمــــكة يقول...

طيب كويس اني مكنتش معاكو عشان انا نعرفش اتمشى في مول من غير ما اشتري نصو يعني تقريبا كدة بتاع خمستلاف ستلاف جنيه يعني اقعد في بيتنا احسن :)

والله كويس انك انبسط مش المهم المكان بس المهم ان يكو ناسك وحبايبك حواليك
ذاكر بقى كفاية كدة
:)

صحفية روشة يقول...

طالع رحلة فى ابريل وانت عندك اضراب فى البلد
رايق بجد