الخميس، 3 أبريل، 2008

شيء لا يستحق البكاء

Image hosted by servimg.com
شيء لا يستحق البكاء

شيء لا يستحق البكاء خِلته كذلك وأنا أتكوّم في ركن بعيدٍ هادىء. غصّة ومرارة في الحلق. اهتزازات ضعيفة تقلقل كِياني بحدّ ذاته المحدودة. أغطي عينيّ بكفيّ. ووجهي بركبتيّ. وكلي بظل شمس قبيل العصر تحت الجدار المصمت الكتوم.
كان عليّ يلهو مع حسناوات فصله في مدرستنا كيفما اتفق. يدغدغ هذه الغيداء. ويشد شعر تلك البيضاء. ويجري من فتاة نصف سمينة ذات وجه مدوّر. أحاول عبثا الاشتراك في اللعبة المحرّمة. أحاول أتحدث مع عليّ لعل إحدى الفتيات تلاحظني فتجري ورائي بدوري. أجري وراءهم. أضحك في افتعال. أنظر إلى الأرض وأبلع ريقي في انفعال. وهكذا مرّت علاقاتي بهنّ على الدوام.

أحمد منتصر
في
ربيع الأول 1429

هناك 11 تعليقًا:

دعاء مواجهات يقول...

أحجز التعليق الأول

كلامك معبر أوى وينفع مع القصص والدراما كمان جرب حظك ف الأفلم إشمعنى إنت

تقبل مرورى

Sherif Mesallam يقول...

كلامك جميل و مختصر بس جواه معاني كتير .. ده اللي وصلني
---------------
أحاول عبثا الاشتراك في اللعبة المحرّمة. أحاول أتحدث مع عليّ لعل إحدى الفتيات تلاحظني فتجري ورائي بدوري. أجري وراءهم. أضحك في افتعال. أنظر إلى الأرض وأبلع ريقي في انفعال. وهكذا مرّت علاقاتي معهنّ على الدوام.
-----------------
كيفتني اوي الحته دي .. مكتوبة بحرفنة
تقبل تحياتي

السـيد شبـل يقول...

اول مره لدخولى هذه المدونه
مجهود ملحوظ وكلام معبر

لكن لماذا الاصرار على مواجهة السلفيه تحديدا
انا ايضا عندى مشاكل مع طرح الدين الاسلامى العظيم على انه التوجه السلفى فقط ... وادخل فى مجادلات مع العديد من السلفيين
لكن تصور انى اتضح لى ف النهايه امر ماان القضيه ليست سلفيه وليبراليه واشتراكيه وعلمانيه
ليست القضيه فى هذا التوجه او ذاك او ف الكلام نفسه
المشكله فى من يتبعون الكلام
القطيع الذى يسير وراء هذه الافكار يحرفها عن موضعها
سلفيين المفروض انهم يتبعوا السلف الصالح
فهل هؤلاء يتبعون السلف الصالح ؟
الاجابه ان معظمهم لا
اذن ليست المشكله فالسلفيه كمسمى او منهاج المشكله فى تابعيه
انا احب الفكر الليبرالى " بدون الليبراليه الاقتصاديه "لكن احيانا اقابل ليبراليين يكرهونى ف الحياه ... واح بيكلمنى عن منع الحجاب ... طب ازاى وانت مع الحريات واللا هى الحريه تساوى منع

واحد تانى عنده الحريه تساوى تبعيه لامريكا .. ده لازم اتف عليه لانه مش فاهم ان حريته مرهونه بحرية وطنه

اللى انا كنت عايز او ضحه ان المناهج معظمها بتؤدى لنفس النتائج حياه افضل للانسان .... لكن العبيد الذين لا يفكرون الذين يقادوا من هذا او ذاك يحرفون كل المذاهب
ونفس من تكرههم فى هذا المذهب ستجد امثالهم فى مذهب اخر
اتمنى انى اكون وصلتلك مقصدى ... ان المشكله ف ال...يين مش الفكره نفسها
تمنياتى بالتوفيق

أحمد منتصر يقول...

دعاء:

التدويناية دية كلها ناس جديدة معرفهاش :)

أهلا يا دعاء مدونتك حلوة إن شاء الله حبقى زائر دائم لها وححطها عندي ف مدونات بتابعها لو حافظتي على مستواكي ف التدوين هع هع :)

شكرا يا فندم :)

أحمد منتصر يقول...

شريف مسلم:

هع هع بحب أنا التعليق على المقاطع دية بتمزج أي كاتب أصلا هع هع :)

الله يخليك يا ذوق :)

على فكرة أنا غيّرت (علاقاتي معهن) لـ(علاقاتي بهن) أبلغ

كنت ماشي ف شارع سعيد واكتشفت كده وأنا بشرب سيجارة كيلوباترة معفنة

وقعدت أقول: يا خيبتي وأنا المصحح اللغوي؟

أنا ححكيلك قصة حياتي ولا إيه؟

تحياتي :)

أحمد منتصر يقول...

أكمل الرد على التعليقات على التدويناية دية وغيرها بكره بقى عشان النت كان فاصل وجيه متأخر بالليل منه لله أحمد بكر بتاع الشبكة ده حتى بدفعله كل شهر 35 جنيه

أكيد حخصم منه خمساية الشهر ده :)

Ahmed يقول...

جميلة اوي يا أحمد ..
ساعات بحب اوي اقرألك لأنك بتكتب عن أحاسيس صغيرة ولطيفة بشكل رقيق اوي اوي ..:)

أحمد منتصر يقول...

السيد شبل:

إزيك؟

فعلا كل المناهج الإصلاحية هدفها الأسمى هو الإسعاد. ومن الإسعاد إصلاح الحال

قال الله تعالى (ما أنزلنا عليك القرآن لتشقى)

مممممم فعلا أكثر النقد موجه للتطبيق وليس للفكر نفسه

ممممممم بس تعمل إيه ف عدم قبول الآخر عند السلفيين وهو أخطر عيوبهم؟

فعلا هناك علمانيون متطرفون. وفي كل مذهب هناك التطرف والوسط. والحجاب حرية شخصية. ولكننا نرفضه من باب أنه فرض على كل أنثى. من أرادت ارتداءه فلتفعل. ومن لم تفعل فلا نجبرها عليه

أشكرك على ردك القيم :)

تحياتي

أحمد منتصر يقول...

أحمد رمضان:

ساعات؟

ساعات؟

حموّتك يا أحمد هع هع :)

mostafarayan يقول...

انا رأيي انك بتكتب حلو قوي

أحمد منتصر يقول...

شكرا يا درش :)