الثلاثاء، 19 فبراير، 2008

كيف نربي أبناءنا؟: 5) نبوغ الأطفال

Image hosted by servimg.com
كلمتين في الجون

الدكتور بيقول إن القراءة قد تكون سببا في تأخر الطفل الدراسي خصوصا ف المرحلة الإعدادية. لإن الطفل بيعتمد على سماع المعلم ف المرحلة الابتدائية أكتر من القراءة. وعشان الأبهات ينمّوا القدرة على القراءة عند طفلهم عليهم جلب الكتب إللي بيميل الطفل لقراءتها منذ سن مبكرة. من أول ما يكون لسه نونو وأمه تحكيله وهو يتفرج ع الصور. لحد ما يبقى بيجيب من مصروفه ميكي وباتمان وسوبرمان.
وبالنسبة لمادة الحساب لازم نستخدم الأدوات لتنمية فهم الطفل للمادة دية. يعني نجيب عدة كرات ونستخدمها مثلا في إننا نشرحله إن 2+2=4.
وف النهاية الدكتور بيقول إن النابغين مش هما بس أصحاب المجاميع العالية زي ما الناس فاكرة لكن النابغين الأكتر وجودا هما النابغون في مجال واحد زي الرسم أو الموسيقى أو الكتابة أو الشعر. وراجع تجربتي الشخصية ف مقالة (حدد كليتك قبل مذاكرتك). ومقالة (شعب فهلوي). وللحديث بقية.

أحمد منتصر
في
ذي الحجة 1428

هناك تعليقان (2):

jehan يقول...

صباح الخير يا احمد

انا بقالى كتير قوى مش دخلت هنا بس مشاء اللهانا حاسة ان بقى فى نضج اكبر بكتير
المهم

شوف انا سمعت كمان ان المفروض ما يبقاش فى امتحنات الاطفال قبل سن ال15 لان احنا كدة بنخلى تركيز الاطفال على الكجموع فقط بدون التركيز على العلم وتنمية القدرات ودة غلط

وفى النهاية احنا عندنا هنا بيتفننوا فى حشوا المناهج بكلام نظرى بدون الجانب العملى وان كان فى جانب عملى فهو بدائى يدعو للضحك

أحمد منتصر يقول...

صباح النور يا جو شكرا على تعليقك :)

وحلوة أوي حكاية بلاش امتحانات قبل سن 15 دية :)