الجمعة، 21 ديسمبر، 2007

حدد كليتك قبل مذاكرتك

Image hosted by servimg.com
كلمتين في الجون

ومفيش مانع إني أقولكم تجربتي عشان مش لاقي أحسن منها تعبر عن وجهة نظري. الحكاية وما فيها إني لحد نهاية امتحانات تالتة ثانوي بتاعتي مكنتش عارف لسه أدخل كلية إيه!. وكنت بذاكر ف ثانوي أي كلام لحد ما جبت 74,5%. وبعد التنسيق ما ظهر نصحنا الشيخ السلفي الطنطاوي سامح قنديل إللي أنا كنت بحضرله دروس كتير وقتها. نصحنا إننا ندخل آداب عربي عشان تكون عَونا لينا بجانب دراستنا الأساسية للدين. ولكن للأسف كانت النصيحة جاية ف وقت متأخر أوي بالنسبالي لإن التنسيق بتاع كليات الآداب إللي حواليا كان طالب أكبر من مجموعي.
المهم دخلت تجارة شبين الكوم بالمنوفية وضيّعت فيها سنة. وبعدين حوّلت حقوق طنطا وضيّعت فيها 4 سنين أهما وأنا مش مقتنع بدراستي فيها.
واضح أوي إني لو كنت حددت هدفي م الأول كنت زماني من أوائل دفعة آداب عربي بطنطا. عشان كده بنصح الشباب الصغير إللي ف إعدادي بإنه يحدد هدفه من دلوقتي. عايز تدخل كلية سياحة مثلا يبقى متدخلش ثانوي عام أساسا خش ثانوية فندقية. عايز تدخل تجارة م الأول يبقى عليك وعلى الثانوي التجاري. عايز تدخل زراعة يبقى إنت يا جميل مكتوب للثانوي الزراعي. عايز تدخل ألسن يبقى لازم تدخل ثانوي عام أدبي وتذاكر من أول السنة عشان الألسن بتاخد مجاميع كبيرة يا بوب.
لكن إنك تدخل ثانوي عام وتذاكر أي كلام وبعدين تدخل كلية والسلام..لأ يا حمام!.

أحمد منتصر
في
ذي القعدة 1428

ليست هناك تعليقات: